Monday, September 24, 2007

把心窗打开


其实活着是很累的事.

因为累了所以来佛学院, 希望找到人生的意义和冲劲.

在来之前就和自己的心魔打了几个月的战.

不是怕学院辛苦, 是害怕自己又把心门锁上.

来之前心魔还未来得及打败, 就来到这里继续打未打完的心战….想逃, 却没地方逃, 唯有面对.....

在学院里, 硕士班同学人数很少, 大家都相处得很融洽.

和我同寮的3位室友性格都很温顺又很会照顾人, 总是把我照顾得好好的. 裤子松了就帮我补, 我忘了还抽屉的钥匙就帮我还, 还总是帮我把我的赃衣服一起拿去洗…..

那天我只是买了大家可以用的日常用品, 不和大家收钱, 结果, 我的抽屉总会出现几 张100元的台币, 原来是她们放在我抽屉的, 我就和她们说我的抽屉原来会生钱哦!

这种开心的日子能维持多久.

我对新朋友的热心与友善又能维持多久? 为何我的心总是跟着相处的长短、深浅而变质.

有人说, 酒是越久越醇, 朋友是越久越亲, 可为什么我可以和刚认识的朋友玩得很疯, 可以对他们很好, 对认识有一段日子的朋友我却总是有距离感. 朋友们跟我在一起也好象也很不自在.

从没有人可以和我成为很好的朋友. 友情一旦深入, 结局往往是不欢而散.

或许是我的性格不容易相处吧!人也非常情绪化、 又喜欢钻牛角尖、计较
等等…..

如何才能保持对朋友的那分初心? 如何才能让自己活得自在, 让别人跟我在一起也能很自在?

我正再努力学习把心量打开, 放开心胸, 让每个朋友都进得了我的心门…..学习以平等心、慈悲心和同里心去对待每个朋友.

加油吧! 我的人生会因我打开心胸而改变.


(Sharing Frm 钟玉云 - 22 sept2007, Taiwan)

11 comments:

Anonymous said...

很多时候,当我们自己和某人相处了一段时间后..感觉还不错..就会把对方当成自己的"知己", 无所不谈...根本"不理会"对方的"想法"...可能对方根本没有把我们当"好朋友"...只是我们都以自己的观点去"判断"他人...

...."学习以平等心、慈悲心和同里心去对待每个朋友"...若你要持有以上三种"心", 你非得真正的去了解,并"参透"什么是"平等心、慈悲心和同里心"...

YLS

Anonymous said...

to me, ping deng xin is to treat everyone the same, dun show favourism and attached towards anyone...ci bei xin is to gv others' some space, dun put our thots on others, and tong li xin is to be more understanding lor....but i think it's tough for me to do it for the time being...will try my best lor...

Anonymous said...

加油。。。

Anonymous said...

以平常心面对世事,以欢喜心学习接受;以服务心何人结缘,以感恩心回馈社会。加油。。

Anonymous said...

遇到事情时,
面对它,
接受它,
处理它,
放下它。

以你共勉之

加油!

ST

Anonymous said...

Glad that you have adapted to your new lifestyle and have good housemate.

For what I see is human has curiosity and once the "new friend" become not interesting liao, then feeling may change. It can be better or become worse. Therefore sometime I like to maintain"君子之交淡如水".

Sometime the expectation that you put on him or her has become so high that you just can not accept flaws that you become disappointed. I personally is afraid of this type of friend. They are too passionate and get angry for "small matter". 平常心交友让人感觉舒服

This is your obstacle, you put too much focus on "friends", may be that is why it bother you. One day, when you apply on 平常心, may be everything will be different.

Practice this more. I am learning this too as I used to be very closed to my friends but now I tried not to. It makes us emotional.

Anonymous said...

To Hoon :

当我们"不知道"而"没有得道"...本来就不奇怪...但是也要明白"知道并不等于得道"....
从"不知道"到"知道"是一种提升...而要从"知道"到"得道"...那就得要"真正的去认识"你自己...Don't expect you can go where you want to go without knowing where you are now?

YLS

Anonymous said...

玉云,
试想一间储藏室(Storeroom),只有一个门.东西不管好坏,有用没用,一件一件放进去,不整理,不清理,结果是会满而阻塞的!
你的心房,也一样.每天要清洗,整理.坏了的,没用的,过期的,统统要扫除,丢掉,放下!倘若心房满了,即使心门打开,也放不进了!即使放得进一个两个,也被之前的事物给遮盖了.这就是为何你那么看不清,分不清,"迷失"了!
朋友! 是时候进行"大扫除"了! 你行的,有心什么都可能的! 加油! take care!
普飒

Anonymous said...

y u all neber leave ya name one huh....

Anonymous said...

Yo! YuYun, (少了你,读书会很安静)
Seems Tat U Enjoyd - 想有的没有。:-> 我想-人与人之间的“感觉”就是如此的呀!In Regardless Of Distance, Time,..Etc Unpredictable 2..
Wat So Ever.. 处处为家,处处家! 所以,你就-处处为友,处处友!这也是一种福气吧。(Gold Coin)会帮你跨越障碍呀!Pray For You De... Blessed

Anonymous said...

Actually I think that when you are not very close to certain friends that you were used to be doesn't mean that you will be distanced from them for ever (remember the dependant origination). Sometimes things change and change, just don't take it so seriuos and personal. I have a friend from the primary school ( friends for 23 years!!!) and we did have our distance during different period of our life; but although the distance and the period that we were not in the life of each other, we always came back to meet again and be very close by our heart (I guess that this is YUAN FEN).
Just be yourself (you really care about others!!!) and I hope you can notice and accept how adorable you are!!!
Andrea ^_^